Kamis, 29 November 2012

MASALAH DAN TUJUAN SUPERMARKET GIANT HYPERMARKET DALAM PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN KEPADA KONSUMEN


MASALAH DAN TUJUAN SUPERMARKET GIANT HYPERMARKET DALAM PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN KEPADA KONSUMEN

 

LATAR BELAKANG MASALAH

Jenama gedung Giant ditubuhkan oleh keluarga Teng sebagai sebuah kedai runcit kecil dalam salah satu kawasan pinggir bandar di [[Kuala Lumpur]] pada tahun [[1944]]. Misinya ialah untuk menawarkan pelbagai produk pada harga yang serendah mampu. Oleh sebab reputasinya bertumbuh, begitu juga dengan perniagaannya.
[[Dairy Farm International Holdings]] yang membeli Giant pada tahun 1999, mengakui bahawa kunci kejayaan Giant sekian lama merupakan kebolehannya untuk terus menawarkan produk yang nilainya setimpal dengan harga. Ia mengekalkan prinsip teras ini sungguhpun ketika mengubah wajah Giant menjadi jenama kebangsaan dan antarabangsa.
Setelah usaha enam tahun yang merangkumi mereka bentuk gedungnya, pengenalan produk bukan makanan dalam pasar raya besar Giant, pelaksanaan piawaian runcit antarabangsa yang merangkumi keselamatan, kebersihan, latihan berstruktur, dan persekitaran beli-belah yang bertenaga serta juga fungsi pembelian berpusat dan peningkatan mutu operasi, Dairy Farm telah menjadikan Giant sebagai peneraju yang tidak tercabar dalam sektor peruncitan Malaysia.
Pada 1999, gedung Giant Hypermarket pertama dibuka di [[Shah Alam]], [[Selangor]]. Menjelang tahun [[2006]], syarikat ini telah mengembang untuk mengoperasi sejumlah 86 pasar raya besar/pasar raya di Malaysia dengan saiz cawangan dari pasar raya besar 350,000 kaki persegi di Shah Alam hingga pasar raya 11,000 kaki persegi di [[Bangsar]], Kuala Lumpur. Rangkaian ini juga meliputi 6 gedung di selatan Malaysia iaitu [[Singapura]]. Pasar raya besar Giant menawarkan selingkungan luas barangan tempatan, seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan hasil laut yang segar dalam persekitaran pasar basah.Cawangannya yang baru pula dibuka di Bandaraya Kuala Terengganu,Terengganu pada 2008 yang terletak di hadapan 'Bukit Hollywood' Kuala Terengganu iaitu Bukit Besar.

Tujuan Masalah :
1.   Ketika konsumen masuk ke dalam toko yang serba ada, pembeli boleh memilih sesuka hati.
2.   Karena setiap jenis barang yang dijajakan sudah tertempel dengan lebel harga pas dan relatif murah.
3.   Cara ini bisa banyak menghemat tenaga kerja karena tidak perlu tawar menawar lagi dengan pembeli.
4.   Semua barang sudah terpajang di atas rak-rak, konsumen tinggal pilih sendiri, setelah pembeli puas dan mendapatkan barang-barang yang diinginkan sesuai selera, baru membayar pada saat dia keluar pintu kasir. Pola dagang eceran untuk jenis makanan semacam ini baru pertama kali di indonesia pada waktu itu.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar