MASALAH DAN TUJUAN SUPERMARKET
GIANT HYPERMARKET DALAM PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN KEPADA KONSUMEN
LATAR BELAKANG MASALAH
Jenama gedung Giant ditubuhkan oleh keluarga Teng sebagai
sebuah kedai runcit kecil dalam salah satu kawasan pinggir bandar di [[Kuala
Lumpur]] pada tahun [[1944]]. Misinya ialah untuk menawarkan pelbagai produk
pada harga yang serendah mampu. Oleh sebab reputasinya bertumbuh, begitu juga
dengan perniagaannya.
[[Dairy Farm International Holdings]] yang membeli Giant
pada tahun 1999, mengakui bahawa kunci kejayaan Giant sekian lama merupakan
kebolehannya untuk terus menawarkan produk yang nilainya setimpal dengan harga.
Ia mengekalkan prinsip teras ini sungguhpun ketika mengubah wajah Giant menjadi
jenama kebangsaan dan antarabangsa.
Setelah usaha enam tahun yang merangkumi mereka bentuk
gedungnya, pengenalan produk bukan makanan dalam pasar raya besar Giant,
pelaksanaan piawaian runcit antarabangsa yang merangkumi keselamatan,
kebersihan, latihan berstruktur, dan persekitaran beli-belah yang bertenaga
serta juga fungsi pembelian berpusat dan peningkatan mutu operasi, Dairy Farm
telah menjadikan Giant sebagai peneraju yang tidak tercabar dalam sektor
peruncitan Malaysia.
Pada 1999, gedung Giant Hypermarket pertama dibuka di [[Shah
Alam]], [[Selangor]]. Menjelang tahun [[2006]], syarikat ini telah mengembang
untuk mengoperasi sejumlah 86 pasar raya besar/pasar raya di Malaysia dengan
saiz cawangan dari pasar raya besar 350,000 kaki persegi di Shah Alam hingga
pasar raya 11,000 kaki persegi di [[Bangsar]], Kuala Lumpur. Rangkaian ini juga
meliputi 6 gedung di selatan Malaysia iaitu [[Singapura]]. Pasar raya besar
Giant menawarkan selingkungan luas barangan tempatan, seperti buah-buahan,
sayur-sayuran dan hasil laut yang segar dalam persekitaran pasar
basah.Cawangannya yang baru pula dibuka di Bandaraya Kuala
Terengganu,Terengganu pada 2008 yang terletak di hadapan 'Bukit Hollywood'
Kuala Terengganu iaitu Bukit Besar.
Tujuan Masalah :
1. Ketika konsumen masuk ke
dalam toko yang serba ada, pembeli boleh memilih sesuka hati.
2. Karena setiap jenis barang
yang dijajakan sudah tertempel dengan lebel harga pas dan relatif murah.
3. Cara ini bisa banyak
menghemat tenaga kerja karena tidak perlu tawar menawar lagi dengan pembeli.
4. Semua barang sudah
terpajang di atas rak-rak, konsumen tinggal pilih sendiri, setelah pembeli puas
dan mendapatkan barang-barang yang diinginkan sesuai selera, baru membayar pada
saat dia keluar pintu kasir. Pola dagang eceran untuk jenis makanan semacam ini
baru pertama kali di indonesia pada waktu itu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar